fbpx

TRĄDZIK – PRZYCZYNY, DIAGNOSTYKA, HIPERANDROGENIZM, DIETA, SUPLEMENTACJA

Praktycznie każdy wpis na temat większości zaburzeń dietozależnych w naszym organicznie mogłabym zaczynać w ten sam sposób – niestety, ale nie ma tutaj jednej recepty „leczenia”. Nie ma jednej diety, bo nie ma jednej przyczyny. Trądzik może być manifestem wielu nieprawidłowości, jak chociażby zła praca układu trawiennego, brak homeostazy hormonalnej czy zakażenie pasożytnicze. W związku z tym, że przyczyny mogą być różne, dość szeroka jest też pełna diagnostyka w tym kierunku.

Na szczęście dobrze przeprowadzony wywiad z dietetykiem czy lekarzem powinien wstępnie wyłonić potencjalne przyczyny problemów z cerą, co też wskaże nam kierunek badań i wykluczy niepotrzebne. Np. jeżeli nie masz problemu z pracą jelit, wypróżnianiem, wzdęciami, uczuciem ciężkości po posiłkach – prawdopodobnie przyczyną nie są jelita. Jeżeli Twoja dieta obfituje w produkty o wysokim stopniu przetworzenia oraz jest silnie niedoborowa w najwazniejsze dla skóry składniki odzywcze – być może wystarczy jedynie dobre ustawienie jadłospisu…

Jeżeli Twój problem tkwi głębiej niż jedynie źle dobrany krem i pielęgnacja (czyli jakieś 90% przypadków), bez dojścia do przyczyny problemów skórych, leczenie objawowe i nawet najdroższe kremy i maseczki nie będą zupełnie skuteczne. Dlaczego? Jeżeli np. przyczyną problemów skórnych jest SIBO, bez odpowiednio dopasowanej do przerostu bakteryjnego diety, oraz leczenia farmakologicznego nie pozbędziesz się źródła problemu. Jeżeli Twój trądzik związany jest z hiperinsulinemią, dieta, suplementacja oraz leczenie także będzie zupełnie inne. Znajdz przyczynę i weź się za diagnostykę! Pomogę ci na podstawie wywiadu dobrać odpowiednie badania. Z mojego doświadczenia wynika, że najczęściej trądzik związany jest z zaburzeniami mikroflory jelit, helicobacter oraz zaburzeniami hormonalnymi – hiperandrogenizmem oraz insulinoopornością.

Najczęstsze przyczyny problemów skórnych:

  1. Zaburzenia hormonalne w tym:
  • nadmiar androgenów (DHT, androstendiol, wolny testosteron) – 90% osób
  • insulinoopornośc i zaburzona gospodarka cukrier-insulina
  • nadmiar kortyzolu, DHEAs
  • hiperprolaktynemia
  • PCOS
  1. Zaburzenia mikroflory jelit:
  • SIBO przerost bakterii jelita cienkiego
  • dysbiozy jelitowe
  • stany zapalne jelit
  1. Zaburzenia trawienia
  • Helicobacter pylori (90% przypadków trądziku różowatego)
  • Silne alergie pokarmowe (np. histaminy)
  • Niedobory enzymów trawiennych
  1. Przerost Candidy w jelitach
  2. Niektóre pasożyty np. Gardia Lamblia
  3. Czynniki wynikające z diety:
  • Niedobór niezbędnych nasyconych kwasów tłuszczowych, niedobór omega 3 oraz omega 9 w diecie
  • Niedobory cynku, selenu, żelaza, siarki, przeciwutleniaczy, witamin z grupy B,
  • Niedobory aminokwasów (lizyna, prolina)
  • Dieta wysokoprzetworzona
  1. Stres

DIAGNOSTYKA W ZALEŻNOŚCI OD OBJAWÓW:

  1. Hormony andro i estrogeny:
  • 2-3 dzień cyklu – FSH, LH, estradiol
  • 20-21 dzień – progresteron, prolaktyna
  • niezależnie od dnia – andostendiol, DHT, testosteron wolny
  1. Kortyzol, DHEAs
  2. Gospodarka cukrowa: cukier, insulina, hemoglobina glikowana
  3. Morfologia krwi (BASO, EOS)
  4. Alergie – IgE i IgG całkowite
  5. Badanie pasożytów w kale
  6. SIBO – wodorowo-metanowy testo oddechowy
  7. Helicobacter Pylori – test oddechowy ze znakowanym mocznikiem lub gastroskopia
  8. Badanie enzymu DAO
  9. Żelazo, ferrytyna*cała diagnostyka wyjdzie miliony monet… Konsultacja dietetyczna i wywiad jest też m.in. po to, by wybrać wyniki, które prawdopodobnie wskażą nam przyczynę Twoich problemów. Za najważniejsze uważam: estradiol, andostandiol, DHT, progresteron, cukier, insulina, TSH, morfologia krwi, IgE całkowite.

PRZEWAGA ANDROGENOWA

Najbardziej charakterystyczne zaburzenia hormonalne u kobiet z trądzikiem to hiperandrogenizm oraz przewaga androgenów (hormony męskie) nad estrogenami (żeńskie). Wówczas w wynikach badań uzyskamy wynik DHT i/lub andostendiol i/lub nieco rzadziej testosteron wolny podwyższone lub w górnych granicach normy, podczas gdy estrogeny (estradiol) będą za nisko lub przy granicy dolnej. Zarówno androgeny jak i estrogeny tworzą się z jednego związku – z cholesterolu. Ten konwertuje do pregnenolon ten m.in. do DHEA, ten do androstendiolu, z niego powstaje testosteron – a z niego zarówno DHT (męski) jak i estradiol (żeński). Przy wspomnianych zaburzeniach hormonalnych dochodzi to tzw. kradzieży hormonu, czyli może dojś do sytuacji, gdzie u kobiet z testosteronu powstaje za dużo dihydrotestosteronu (DHT) i nie starcza go już na konwersje w odpowiednią ilość estradiolu. Wówczas mamy za dużo hormonu „męskiego”, a za mało „żeńskiego” (przewaga androgenowa). DHT nie musi być ponad normę laboratoryją w obrazie wyników badań. Może być przy górnej granicy, a estradiol przy dolnej. W takiej sytuacji należy w sposób naturalny zwiększać estrogeny poprzez hamowanie 5-alfareduktazy, czyli enzymu, który katalizuje przemianę testosteronu do dużo aktywniejszego androgenu, jakim jest dihydrotestosteron (DHT).

W obrazie diagnostycznym często możemy także zobaczyć nadmiar prolaktyny oraz niedobór progresteronu – zwróćcie ponownie uwagę na rysunek – jeżeli konwersja pregnenolonu idzie intensywniej w kierunku DHEA oraz testosteronu, brakuje budulca/cierpi na tym wytwarzanie progesteronu.

DIETA

Dieta oczywiście powinna być dopasowana do przyczyny problemu. Przy SIBO stosować będziemy dietę Low FODMAP. Przy insulinooporności dietę niskowęglowodanową oraz przeciwzapalną. Przy chorobach zapalnych jelit – dieta lekkostrawna. Zachęcam więc po współpracy by dobrać dla ciebie odpowiednią dietę.

Jest jednak kilka ogólnych zasad dietetycznych, które z wysokim prawdopodobieństwem mogą pomóc w walce z trądzikiem niezależnie od przyczyny.

FILARY DIETETYCZNE:

  • Unikanie produktów o wysokim indeksie glikemicznych
  • Komponowanie posiłków tak, by nie miały wysokiego ładunku glikemicznego (unikamy dużych wahań cukru we krwi)
  • Eliminacja nadmiaru cukru z jadłospisu
  • Unikamy nadwyżki kalorycznej w diecie, przyda się lekki deficyt.
  • Równowaga kwasów omega 3 oraz omega 6 w diecie
  • Kwasy omega 3 – oliwa z oliwek, olej lniany, rokitnika, czarnuszki, mieszanki kwasów omega 3-6-9)
  • Kwasy GLA omega 6 – olej z wiesiołka, ogórecznika (kontrola 5alfareduktazy)
  • Wyeliminowanie żywności o wysokim stopniu przetworzenia
  • Żywność bogatoodżywcza, obfita w antyoksydanty, polifenole i przeciwutleniacze (warzywa, owoce, superfoods)
  • Dobrej jakości białko pełnowartościowe (aminokwasy!) – dobrej jakości mięso, ryby (najlepiej dziko łowione), owoce morza
  • Używaj przypraw przeciwzapalnych jak kurkuma, tymianek, rozmaryn, estragon, bazylia
  • Posiłki lekkostrawne – unikamy smażenia, drastycznej obróbki termicznej i zbyt tłustych posiłków (polecam popijanie zdrowych domowych bulionów)
  • Odpowiednio kwaśne środowisko w żołądku zapewniające prawidłowe trawienie
  • Odpowiednia higiena żywienia – regularność posiłków, nie podjadanie, odtatni posiłek ok 3h przed snem

SUPLEMENTACJA:

Kropl w morzu, która razem z dietą, odpowiednimi kosmetykami może niesamowicie pomóc. Supelemntacje dobieramy oczywiście indywidualnie w zależności od przyczyny Twoich problemów skórnych.

  1. Wsparcie mikroflory jelit:
  • Dobór odpowiedniego probiotyku np. LactiBios Femina, Rauteri, Sanprobi, Vivomixx, LGG, Aliness Bifido Balance, Enterol, Dicoflor, Epic Pro Swanson, Kiekmas Bifido Complex, Jarrow – Bifidus Balance – dobieramy indywidualnie pod objawy!
  • Maślan sodu lub Debutir – prebiotyk
  • Laktoferyna lub Colostrum
  • L-glutamina
  • Floradix ochrona jelit
  • Może przydać się jakiś prokinetyk np. Iberogast lub Colilen IBS

2. Wsparcie przewodu pokarmowego, trawienia, żołądka:

  • Prawoślaz lub aloes 100%
  • Enzymy trawienne przy objawach problemów trawiennych np. Now Food Super Enzymes lub Betain HCl z Dr’s Best
  • Gorzkie zioła do picia przed posiłkami lub krople żołądkowe/olejek miętowy

3. Kwasy tłuszczowe:

  • Omega 3 (olej lniany, olej z czarnuszki, z rokitnika)
  • Kwasy GLA omega 6 (olej z wiesiołka, ogórecznika)
  • Skwalen (Biomarine)
  • Preparaty jak Omega 3-6-9 z Estrovita Skin czy Smart Me z 4Health Labs
  • Tran np z Biomarine

4. Działamy przeciwzapalnie:

  • Kurkumina lub Resweratrol lub kompleks antyoksydantów np. Lab One Antioxidant lub Antioxidant Complex z Olyfine, Sok z granatu 100% łyżka

5. Przy zaburzeniach androgeny/estrogeny:

  • Cholina&Inozytol
  • NAC
  • Saw Palmetto
  • preparaty jak MioVeila (mio i Dchiroinozytol i cholina, kwas foliowy, D3, resveratrol), Inofem (mioinozytol)

6.Uzupełnienie niedoborów pokarmowych i wsparcie skóry:

  • Dobrej jakości odżywka białkowa (amonokwasy)
  • Kolagen
  • Cynk i Selen
  • Siarka, MSM,
  • Witaminy z gr B, w szczególności – B3, B5, biotyna
  • Kompleksy jak np.: ErgyBiol, Mito Care Premium Minerale, Eve z NowFood, Liposomalna Witamina B COMPLEX 100%

7. Inne

  • Clear Skin z Apollo Hegemony z B5 do cery łojotokowej
  • Zielona herbata i Matcha
  • Skrobia oporna
  • Visaxinum D – fajne wyciągi ziołowe i laktoferyna

ZAPRASZAM DO KONSULTACJI STACJONARNIE ORAZ ONLINE!

Trackback z twojej strony.

Olga Lewandowska

Jestem absolwentką Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu na kierunkach Dietetyka oraz Zdrowie Publiczne, gdzie z wyróżnieniem uzyskałam tytuł magistra. Prywatnie – pasjonatka aktywności fizycznej i gotowania, zawodowo – właścicielka i dietetyk we wrocławskiej poradni dietetycznej Olga Lewandowska Dietetyk. Dietetyka od zawsze była moją pasją. Z tej pasji zrodziła się kolejna – gotowanie:) Mieć pasję w życiu – coś pięknego:) Żyć tą pasją – coś najpiękniejszego:) Pogodzić kilka pasji w jedną – nieocenione!
Zobacz także

Skomentuj