NIEDOKWASZENIE ŻOŁĄDKA PRZYCZYNĄ WIELU CHORÓB

Prawidłowe pH w żołądku to jedna z najważniejszych kwestii zdrowotnych, o którą powinieneś zadbać. Niedokwaszenie tego narządu może być przyczyną całkiem długiego katalogu schorzeń i dolegliwości tj. zgaga, refluks, zaparcia, wzdęcia, gazy, nietolerancje pokarmowy, niedobory witamin i składników mineralnych, przerostu grzybów i bakterii, pasożytów, a nawet depresji oraz choroby niedokrwiennej serca. Mimo tak wielu poważnych konsekwencji zdrowotnych, problem, mimo że powszechny, wciąż jest mocno bagatelizowany. Każdy z nas chyba słyszał o nadkwasocie żołądka, o żołądku niedokwaszonym, zapewne nieliczni.

Nasz żołądek został stworzony do pracy w bardzo kwaśnym środowisku. Prawidłowe pH żołądka wynosi ok 1-2,5. Wówczas mamy właściwy poziom kwasu solnego, a enzymy trawienne produkowane w żołądku prawidłowo pełnią swoją funkcję (pepsyna pracuje prawidłowo przy pH 1,6-3,2). Funkcja kwasu solnego to m.in. rozkładanie pokarmu (głównie białka), dezynfekcja, niszczenie bakterii, jajeczek pasożytów i innych patogenów.

W rzeczywistości wiele osób ma zniszczony żołądek co zawdzięczamy obecnemu stylowi życia. Nieodpowiednia dieta, NLPZ, antybiotyki, silny stres, brak snu, używki, łapczywe, szybkie jedzenie (połykanie dużych kęsów), jedzenie przed snem, jedzenie dużych posiłków, przejadanie się – wszystkie te czynniki mocno wpływają na zaburzenia pracy przewodu pokarmowego.

TRAWIENIE W ŻOŁĄDKU

Co dzieje się więc w żołądku, w którym pH jest za wysokie? Na poziomie żołądka trawione są przede wszystkim białka. Kwas solny oraz enzymy zwarte w sokach żołądkowych (pepsyna, lizozym, rennina) nie pełnią swojej funkcji w nieodpowiednio kwaśnym środowisku. Wysoka kwasowość soków trawiennych nie tylko zabija chorobotwórcze bakterie zawarte w pokarmie chroniąc nas przez pasożytami, ale przede wszystkim aktywuje enzymy (pepsynogen aktywuje się do pepsyny). Dopiero w takiej postaci enzym może rozłożyć wiązania peptydowe białek tak, aby powstały z nich peptydy, a na dalszym etapie trawienia (jelita) wolne aminokwasy. Co dzieje się dalej? Treść pokarmowa o kwaśnym odczynie przedostaje się z żołądka do jelita cienkiego. Niskie pH pokarmu pobudza błonę dwunastnicy do wydzielania hormonów jelitowych (sekretyny, cholecystokininy), a te wzmagają wydzielanie soku trzustkowego i żółci. Takim sposobem pH naszego żołądka w dalszej kolejności wpływa na trawienie na poziome jelit.

PROBLEMY TRAWIENNE, NIEDOBORY POKARMOWE, PASOŻYTY

Jeżeli nasz żołądek ma za wysokie pH – powyżej 3, białka nie są odpowiednio trawione. O ile płatki owsiane (węglowodany) czy olej kokosowy (tłuszcze) nie będą stanowiły problemu, o tyle mięsa, jaja, sery oraz ryby już tak. Proteiny zawarte w tych pokarmach nie są wówczas odpowiednio trawione. Stwarza to ryzyko niedoborów aminokwasów egzogennych oraz wielu innych substancji, np. witaminy z gr B (w szczególności B12) obecnych w produktach pochodzenia zwierzęcego. Co się dzieje z takim niestrawionym białkiem? Nierozłożone proteiny gniją i zalegają w jelitach doprowadzając do rozpaczy florę jelitową oraz śródbłonek dwunastnicy. Część zostanie wydalona, część niestety przedostanie się do krwiobiegu irytując układ odpornościowy, doprowadzając do alergii pokarmowych oraz chorób autoimmunologicznych, a tutaj już katalog dolegliwości jest wręcz nieskończony.

BEZSENNOŚĆ

Jaki jest związek między bezsennością, a niedokwaszonym żołądkiem? Prawidłowy sen zawdzięczamy związkowi o nazwie melatonina. Jest to pochodna tryptofanu, który należy do aminokwasów, a więc związków, które budują białka. Jeżeli masz niedokwaszony żołądek, nie trawisz odpowiednio białek, a przez to nie wchłaniasz aminokwasów, narażasz się na niedobory tryptofanu, a w konsekwencji melatoniny odpowiedzialnej za głęboki sen.

CHOROBA NIEDOKRWIENNA SERCA I ZAWAŁ

Jaki jest związek między niedokwaszonym żołądkiem, a zawałem serca? Jedną z najpoważniejszych przyczyn ChNS jest podwyższony poziom homocysteiny (wskaźnik stanu zapalnego naczyń krwionośnych, dużo ważniejszy w diagnostyce ChNS niż sam cholesterol). Wysoki poziom tego związku spowodowany jest niedoborami witamin z grupy B, a dokładniej B12, B6 lub kwasu foliowego. Jeżeli i Ciebie dotyczy problem niedokwaszonego żołądka, nie będziesz wchłaniał tych witamin, przez co Twój organizm nie będzie utylizował homocysteiny do metioniny lub cysteiny  powodując stan zapalny naczyń krwionośnych. Bardzo prosta zależność. Oto dlatego czasem suplementacja zmetylowanymi formami witamin z grupy B jest dużo skuteczniejsza w prewencji choroby wieńcowej niż statyny…

ZGAGA I REFLUKS A NIEDOKWASZENIE ŻOŁĄDKA

Co najczęściej robimy, gdy mamy zgagę? Biegniemy do apteki po leki zobojętniające kwaśną treść pokarmową. Niestety – jest to najgorsze, co w tej sytuacji możemy zrobić. Przede wszystkim należy znaleźć genezę dolegliwości i zacząć od jej leczenia, a nie próbować zwalczyć sam objaw  (pieczenie w przełyku). Co jest przyczyną zarzucania kwaśnej treści żołądkowej do przełyku? Okazuje się, że najczęściej nie jest to nadkwasota, a niedokwaszenie żołądka. Jeżeli żołądek ma za wysokie pH jego górny zwieracz nie domyka się, co kończy się cofaniem kwaśnej treści pokarmowej (im bardziej kwaśno, tym zwieracz mocniej się zaciska). Biorąc popularne leki zobojętniające pozbywamy się objawu – zgagi czyli uczucia pieczenia w żołądku, ale tym samym pogłębiamy samą przyczynę czyli za wysokie pH na poziomie żołądka. Popularne tabletki hamują po prostu wydzielania tak potrzebnego nam kwasu solnego przez działanie inhibitorów pompy protonowej. Biorąc leki ból i dyskomfort znika, odstawiając je nie tylko wraca, ale dodatkowo często się pogłębia.

JAK ZDIAGNOZOWAĆ NIEDOKWASZENIE?

Objawy zakwaszenia żołądka i niedokwaszenia są praktycznie takie same. Zanim zaczniesz więc przeciwdziałać niedokwaszeniu oceń odpowiednio, czy ten problem dotyczy właśnie ciebie (być może Ty cierpisz właśnie na nadkwasotę). W tym celu możesz udać się do gastrologa aby pobrać soki żołądkowe i ocenić ich pH. Jest też drugi, dużo łatwiejszy, domowy sposób. Wystarczy rano, na czczo wypić połowę szklanki wody z dodatkiem łyżeczki świeżej sody oczyszczonej. Po wypiciu mikstury mierzymy czas i czekamy, aż nam się odbije. Kwas solny w reakcji z sodą reaguje, wydzielając dwutlenek węgla przez co dochodzi do „beknięcia”. Jak interpretować wyniki testu?

Czasy „odbicia”
– już podczas picia wody z sodą: silna nadkwasota
– do 40 sek po wypiciu: nadkwasota (im bliżej 40 sek tym mniejsza)
– 40 – 90 sek – dobre zakwaszenie
– 90 – 180 sek – słabe (im bliżej 180 sek tym gorzej)
– powyżej 180 sek lub w cale – tragedia

JAK ZAKWASIĆ ŻOŁĄDEK?

Zakwaszanie żołądka zawsze zaczynamy od jego prawidłowego nawodnienia w celu utworzenia odpowiednio grubej śluzówki. Jeżeli zaczniemy zakwaszać żołądek bez jego odpowiedniego nawodnienia, narażamy się na poważny ból i podrażnienie śluzówki. Dodatkowo ok 80% wypijanej wody, powinno zawierać niewielki dodatek soli himalajskiej. W dalszej kolejności przechodzimy do zakwaszania. Jakie mamy tutaj możliwości?

  • Ocet jabłkowy fermentowany – najprostsza metoda zakwaszenia to picie 15 min przed głównymi posiłkami 2 łyżek octu jabłkowego fermentowanego, naturalnie mętnego wymieszanego z połową szklanki wody (dostępny w sklepach ze zdrową żywnością czy Rossmannie). Zakwaszanie możemy zacząć od 1 łyżki. Nie używamy octu spirytusowego!
  • Woda z cytryną – zamiast octu jabłkowego możemy użyć soku z cytryny, którego pH wynosi między 2-2,5
  • Krople żołądkowe
  • Betaina HCl oraz enzymy trawienne (np.marka Now Foods) – enzymów nigdy nie przyjmujemy przed posiłkiem, tylko w trakcie, na początku. Betaina po rozpuszczeniu w żołądku produkuje kwas solny. Suplementację zaczynamy zawsze od 0,5 kapsułki na posiłek. Gdy test z soda po tygodniu nadal wskazuje za wysokie pH, zwiększamy dawkę do całej tabletki. Gdy i to nie pomoże, zwiększamy systematycznie dawkę nadal aż do max 4-5 kapsułek, aż do momentu, w którym wystąpi pieczenie – wówczas zmniejszamy dawkę o pół tabletki – to nasza dawka docelowa. Gdy żołądek ma już prawidłowe pH, powoli schodzimy z dawki.

Co dodatkowo poprawia pracę żołądka?

– Skupienie na jedzeniu, dokładne przeżuwanie pokarmu

– Nie popijanie posiłków

– Odpowiednie spożycie Na+ i Cl+

– Spożywanie pokarmów naturalnych i nieprzetworzonych

– Surowe jedzenie, delikatna obróbka termiczna

– Odpowiednia ilość spożywanej wody (i jej jakość)

– Smaki pobudzające trawienie: gorzki, słony, kwaśny

– Kiszone, fermentowane jedzenie, kombucha

– Probiotyki

Trackback z twojej strony.

Olga Lewandowska

Jestem absolwentką Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu na kierunkach Dietetyka oraz Zdrowie Publiczne, gdzie z wyróżnieniem uzyskałam tytuł magistra. Prywatnie – pasjonatka aktywności fizycznej i gotowania, zawodowo – właścicielka i dietetyk we wrocławskiej poradni dietetycznej Olga Lewandowska Dietetyk. Dietetyka od zawsze była moją pasją. Z tej pasji zrodziła się kolejna – gotowanie:) Mieć pasję w życiu – coś pięknego:) Żyć tą pasją – coś najpiękniejszego:) Pogodzić kilka pasji w jedną – nieocenione!
Zobacz także

Skomentuj